Fotoanalys.

Foto: Anders Ryman.

Bilden föreställer unga män som ska genomgå en ceremoni för att de ska bli omskurna.
Bildens centrum är just de 5 pojkarna med vitmålade ansikten, kläder som ser ut som stora filtar och tygskor. Och dom är alla uppställda i något som liknar ett led med starka ansiktsuttryck och hållning.
Miljön runtomkring känns väldigt öppen och fri, man ser mycket grönt och inga hus så långt man kan se.
Man får känslan av att de är på något som liknar ett berg.
Deras kläder är i ljusare slag till skillnad mot bakgrunden som är ganska mörk.
Det blir också en stor kontrast till deras vitmålade ansikten som nästan "lyser upp" i bilden.
Jag gillar också kontrasten på den lugna avslappnade miljön till pojkarnas starka poser.
Jag tycker bilden förmedlar styrka och gemenskap.
Styrka på grund av deras hållning och hur de ser starka ut i deras miner, och det faktum att alla inte kollar in i kameran gör så att man får en känsla av att de spanar omkring efter faror.
Jag får en känsla av gemenskap eftersom de står alla nära varandra och verkar komplitera varandra.
Jag tror att de ska genomgå den här ceremonin tillsammans och de blir på så sätt nära.
Jag tänker också på att miljön i bakgrunden känns så ensam och tom, och de har iallafall gemenskapen tillsammans.
Något i bilden som griper tag i mig är pojken man ser högst upp med brunaktiga kläder och hans starka blick rakt in i kameran gör att man inte kan sluta titta på bilden.
Något annat jag tänker på är hur olika dessa pojkar är ifrån hur vi lever, deras kläder, deras vitmålade ansikten och känslan.
Men när man börjar titta närmare på bilden ser man deras tygskor som är identiska med skorna vi ungdomar brukar använda här.
Och det får mig att tänka att vi alla har gemensamma saker ändå, och jag tycker det hela ger en stor kontrast på något vis.
Jag skulle vilja prata med både fotografen och pojkarna i bilden.
Fråga hur deras liv ser ut som dom lever och fråga fotografen om hur han upplevt hela händelsen med att få träffa allt detta folk.
Men mest intresserad är jag av att jämföra, se kontrasterna och likheterna med hur vi lever.
För jag tror vi är mer lika än man anar.

Kommentarer
Postat av: Miriam

Jag tycker du har en bra reflektion med mycket av dina åsikter och nyanserat! Eftersom vi hade samma bild blev våra reflektioner rätt lika, jag tror vi tänker likadant och har samma uppfattningar och ideer, vilket inte ger så mycket plats till att höra varandras åsikter då de är lika. Men då får vi ju chansen att utveckla våra åsikter tillsammans!

2012-03-21 @ 10:05:50
Postat av: Björn Kjörck

Du har gjort en bra och utförlig bildanalys. Dock tror jag att den skulle vinna på att dela upp den med mellanrubriker som Beskrivning av bilden, Tolkning av bilden, Analys av bilden och så vidare. Som det är nu blir det lätt lite rörigt. Men det märks att du har tänkt efter.



/Björn

2012-03-21 @ 11:35:13
Postat av: Björn Kjörck

Hej igen!



Kom att tänka på att din Terjebild och dina kommentarer inte finns på bloggen. Finns dom?



/Björn

2012-03-21 @ 12:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0